Fitness

Fitness

Wat is fitness?

Fitness is het uitvoeren van fysieke oefeningen om de spieren en het uithoudingsvermogen van het lichaam te trainen.

Dit kan zowel in een fitnesscentrum, thuis of buiten uitgeoefend worden.

Vaak wordt dit gedaan met behulp van fitnessapparaten en hulpmiddelen.

Deze manier van bewegen kan echter ook gedaan worden met oefeningen waarbij puur en alleen het eigen lichaamsgewicht gebruikt wordt.

Fitness bewegingen zorgen ervoor dat je het lichaam gaat belasten met een prikkel waar deze nog niet aan gewend is.

Het lichaam raakt daardoor in stress en wil ervoor zorgen dat het de volgende keer beter bestand is tegen deze stressbron.

Het gevolg hiervan is dat jouw lichaam zich gaat transformeren en dus sterker wordt en in een betere conditie gaat verkeren.

Ook krijg je een betere coördinatie tussen de spieren onderling. Je krijgt zo dus een betere controle over het lichaam.

Fitness Categorieën

Fitness kun je in 2 hoofdcategorieën indelen, namelijk: krachttraining en cardio training.

Krachttraining heeft voornamelijk het doel om de spieren te vergroten en sterker te maken.

Ook de botten en pezen worden door krachttraining sterker.

Bij cardio training ga je vooral het hart, de longen en de bloedvaten trainen, waardoor het uithoudingsvermogen toeneemt.

Je zal dus minder snel buiten adem zijn en langer door kunnen gaan bij fysieke inspanningen.

Ook zorgt cardio fitness ervoor dat het lichaam vet gaat verbranden.

Voordelen fitness

Er zijn zeer veel voordelen en nauwelijks nadelen. Daarom is naar de sportschool gaan een ideale manier van sporten.

Hieronder een kort overzicht van de grootste voordelen:

Mooier uiterlijk

Wie wil er nu niet mooier uit zien? Fitness is het ultieme hulpmiddel om jouw ideale fysiek te bereiken.

Of je nu erg gespierd wilt worden of juist slanker. Elk doel is met fitnessen zeer goed te bereiken.

Vetverbranding

Cardio training helpt erg bij het verbranden van die overtollige kilo's, die velen tegen hun wil bij zich dragen.

Meer spiermassa

Het trainen met gewichten en apparaten zorgt ervoor dat je meer spiermassa gaat kweken.

Hierdoor word je sterker en zie je er ook nog eens mooi en gespierd uit. Daarnaast zorgt meer spiermassa voor extra verbranding van calorieën in rust.

Dat is weer goed voor de vetverbranding.

Groter uithoudingsvermogen

Cardio traint het hart, de longen en de bloedvaten.

Hierdoor beschik je over een groter uithoudingsvermogen en kun je langer doorgaan en je voelt je minder snel moe en uitgeblust.

Gelukkiger gevoel

Tijdens het fitnessen maak je een stofje aan genaamd endorfine. Deze stof zorgt ervoor dat je een geluksgevoel krijgt.

Verbeterde lichaamspostuur

Het verbetert je lichaamshouding. Doordat de spieren sterker worden, zorgen deze er automatisch voor dat het lichaamspostuur beter wordt.

Je ziet bijvoorbeeld bij ouderen boven de 60 jaar dat zij wat voorovergebogen beginnen te lopen, omdat hun rugspieren en andere spieren langzaam aan het verslappen zijn.

Als je deze spieren dan weer sterker maakt door middel van fitnessen, dan trekken deze automatisch het lichaam weer recht en in de juiste houding.

Sterkere botten

Weerstandstraining met gewichten zorgt ervoor dat de botten sterker worden. De kans dat je iets breekt wordt zo dus vele malen kleiner.

Zeker voor ouderen is dit belangrijk, want naarmate je ouder wordt dan verzwakken de botten.

Krachttraining kan dit gedeeltelijk tegen gaan.

Betere lichaamscoördinatie

Sporten zorgt voor een betere controle over jouw lichaam.

Bij het bewegen train je namelijk ook automatisch de coördinatie tussen de spieren.

Nadelen fitness

Als er voordelen zijn, dan zijn er helaas ook nadelen.

Maar wees niet getreurd de nadelen zijn miniem.

Spierpijn

Als je lekker gesport hebt, dan krijg je meestal spierpijn. Dit kan je in het gewone dagelijkse leven een beetje in de weg zitten.

Het is echter niet meer dan een ongemak.

Topsporters zien spierpijn juist als een positief iets, want zij weten dat zij dan goed bezig geweest zijn.

Probeer spierpijn mentaal ook als een topsporter te benaderen en dan voelt spierpijn ineens een stuk minder erg aan.

Als je een gevorderde sporter bent, dan herstelt het lichaam steeds sneller en efficiënter en daardoor zal je ook minder snel en minder lang spierpijn hebben.

Blessures

Bij het beoefenen van sporten is er altijd een kans op blessures. Zo ook bij deze manier van bewegen.

Begin daarom als beginner rustig met trainen en ga niet overhaast allemaal dingen doen die professionals doen.

Leer eerst de techniek goed en laat je goed instrueren.

Kan iedereen aan fitness doen?

Of je nu jong of oud bent, iedereen kan aan fitness doen.

Het grote voordeel van deze manier van bewegen is dat je op elk gewenst niveau kunt beginnen.

Het enige wat je hoeft te doen is de juiste weerstand in te stellen op het apparaat en je kunt aan de slag.

Soorten fitness

Er zijn veel uiteenlopende vormen die je kunt gaan doen.

Hieronder een kort overzicht:

Cardio training

Het doel van cardio fitness is om het uithoudingsvermogen van het lichaam te verbeteren.

Dit doe je door oefeningen die de hartslag voor een langere periode achter elkaar hoog houdt.

Ook wordt de vetverbranding bij deze vorm gestimuleerd.

Enkele voorbeelden van cardio apparaten zijn: de crosstrainer, de fitness fiets, de roeimachine en de loopband.

Krachttraining

Wil je zo sterk en gespierd mogelijk worden? Dan is krachttraining echt iets voor jou.

Bij deze vorm wordt er met zware gewichten gewerkt en uitgevoerd tussen de 8-12 herhalingen.

Het doel is om alle spiergroepen zo sterk en zo groot mogelijk te maken.

Groepslessen

Veel mensen vinden het prettig om in groepsverband aan beweging te doen. Groepslessen zijn hier ideaal voor.

Je kunt bijvoorbeeld in groepen fietsen. Deze vorm wordt spinning genoemd.

Houd je meer van dansen? Dan zijn aerobics lessen die in de sportschool gegeven worden wellicht iets voor jou.

Andere veel voorkomende sporten in groepsverband zijn: yoga en vechtsporten.

Bodybuilding

Het doel van bodybuilding is om een zo gespierd mogelijk uiterlijk te krijgen. Kracht interesseert bodybuilders niet zo veel.

Als ze er maar zo groot mogelijk uit zien.

Powerliften

Het doel van powerliften is om sterk te worden in 3 oefeningen, namelijk de squat, bankdrukken en de deadlift.

Ook hier wordt weer met hele zware gewichten getraind net als bij gewone krachttraining.

Waar fitnessen?

Je kunt aan fitness doen op verschillende plekken.

Hieronder een kort overzicht van de meest gangbare locaties:

Sportschool

De meeste mensen worden lid van een sportschool om te kunnen gaan fitnessen.

Dat is niet zo vreemd, want fitnesscentra beschikken over de meest uiteenlopende apparatuur.

Of je nu cardio wilt gaan doen of gewoon krachttraining, in de de sportschool kan het allemaal.

Ook motiveert het je als anderen in je omgeving al aan het bewegen zijn.

Ben je dus iemand die een extra zetje nodig heeft om te gaan sporten, dan is een fitnesscentrum de ideale plek voor jou.

Daarnaast krijg je op een sportschool meestal goede begeleiding van een fitness instructeur of een personal trainer.

Thuis trainen

Thuis trainen wordt steeds populairder onder de Nederlandse bevolking.

Dit komt doordat mensen het zeer druk hebben in het dagelijkse leven en ze daarom vaak geen zin of tijd meer hebben om 's avonds ook nog eens naar de sportschool te gaan.

Daarnaast is het in een fitnesscentrum 's avonds vaak zeer druk en kun je daardoor niet optimaal trainen.

Thuis trainen vormt dan de ideale oplossing. Je kunt snel nog even wat doen na je werk of school en je hebt ook nog eens alle ruimte en de apparatuur voor jezelf.

Er zijn zelfs mensen die thuis een echte home gym voor zichzelf hebben gemaakt.

Het enige nadeel is dat je zeer gemotiveerd moet zijn om thuis te gaan trainen.

De bank en de televisie kan voor sommigen wel heel verleidelijk zijn in plaats van te gaan sporten.

Je hebt dus een zeer goede discipline en doorzettingsvermogen nodig voor deze optie.

Buiten sporten

Sommige mensen hebben helemaal niks met binnen bewegen. Zij willen liever buiten sporten, zodat zij de frisse buitenlucht kunnen inademen.

Er zijn immers genoeg personen die heel de dag al binnen zitten op het kantoor of in de schoolbanken.

Ook buiten zijn er weer genoeg mogelijkheden die je kunt gaan doen.

Enkele voorbeelden zijn: hardlopen, fietsen, wielrennen, zwemmen en wandelen.

Wat heb ik allemaal nodig om aan fitness te kunnen doen?

Fitness kleding

Als je gaat sporten, dan doe je er goed aan om kleding te kiezen waar je je goed in kunt bewegen en die lekker zit.

Er is niks zo vervelend als kleding die tijdens het uitvoeren van de oefeningen in de weg zit en je belemmert in het bewegen.

Fitness schoenen

Ga je veel aan cardio doen? Dan is het verstandig om schoenen te kopen die goed om je voet passen en die zorgen voor een goede demping.

Koop een maatje groter dan jouw gewone schoenen, want jouw voeten zetten uit als je aan het sporten bent.

Fitness schema

Een goed begin is het halve werk. Zorg er daarom altijd voor dat je een fitnessschema hebt voordat je gaat trainen.

Dan weet je welke oefeningen je die dag gaat doen en voor hoeveel herhalingen. Er is niks zo vervelend als niet weten waar je moet beginnen.

Dat kost veel tijd en haalt je uit jouw focus.

Drinkfles

Zorg er altijd voor dat je voldoende drinken bij je hebt.

Tijdens het sporten verlies je namelijk veel vocht en als je uitgedroogd raakt dan verminderen de sportprestaties aanzienlijk.

Afvallen met fitness

Fitnessen is een zeer goede manier om af te vallen. Met name cardio training zorgt ervoor dat je vet gaat verbranden.

Maar ook de extra spiermassa die je krijgt door krachttraining, zorgt ervoor dat je in rust meer vet gaat verbranden.

1 kilo spieren in stand houden kost het lichaam namelijk meer energie dan 1 kilo vet.

Voeding en fitness

Fitness en voeding zijn 2 zaken die eigenlijk niet zonder elkaar kunnen.

Als je namelijk alleen maar zou fitnessen en verder zeer ongezond zou eten, dan is het effect van al die trainingen vele malen minder dan wanneer je ook nog gezond eet.

Let je echter alleen op jouw voeding en doe je niet aan beweging, dan duurt het weer langer om af te vallen dan wanneer je deze 2 zaken combineert.

Je ziet dus dat voeding en fitness elkaar positief versterken.

Fitness materialen

Om te kunnen gaan fitnessen heb je vaak hulpmiddelen nodig.

Hieronder een kort overzicht van de meest gebruikte materialen en apparaten:

Barbells

Dit is de lange halterstang waar je aan beide kanten gewichten op kunt schuiven.

Voorbeelden van oefeningen waarbij de barbell gebruikt worden zijn: bankdrukken, deadliften en squatten.

Dumbbells

Dumbbells zijn korte halterstangen. Hierdoor kun je in elke hand een aparte stang hebben.

De bewegingsvrijheid neemt daardoor toe en zo gaat er veel meer energie zitten in het in balans houden van de dumbbells.

Dit zorgt voor een extra trainingsprikkel. Een barbell in balans houden kost bijvoorbeeld minder energie.

Kabels

Bij kabels heb je veel bewegingsvrijheid net als bij dumbbells.

Hierdoor moet je ook weer goed de kabel in balans zien te houden en dit maakt deze vorm van training intensief en effectief.

Aan de kabels kun je verschillende hulpstukken bevestigen om zo de meest uiteenlopende bewegingen te kunnen maken.

Kabels zijn zeer goed te gebruiken om de biceps en de triceps te trainen.

Fitness apparaten

Elke sportschool staat vol met fitnessapparaten en machines.

Voor elke spiergroep is er een ander fitness apparaat. Hierdoor kan men zich goed focussen op één spiergroep tegelijk.

Het grote voordeel van fitnessapparatuur is dat je nu geen losse gewichten in balans hoeft te houden en daardoor kan men zich puur en alleen richten op het aanspannen van de spieren.

Fitness apparaten zijn zeer goed voor beginnende sporters, want de kans op blessures is bij deze manier van trainen vele malen kleiner.

Barbell en dumbbell trainingen vergen namelijk veel meer techniek, die eerst goed aangeleerd moet worden.

Fitness elastiek

Een fitness elastiek is niets meer dan een elastisch koord waarmee je allerlei oefeningen kunt doen.

Hoe verder je het elastiek uitrekt, hoe groter de weerstand wordt.

Dit hulpmiddel is ideaal om te gebruiken als je thuis wilt trainen of als je op reis bent.

Het elastiek neemt namelijk vrijwel geen ruimte in beslag en kun je dus overal mee naar toenemen.

Fitnessmat

Een fitness mat is ideaal om buikspieroefeningen en yoga-oefeningen op te doen.

Deze matten bestaan uit een zacht materiaal, waardoor je op de grond allerlei liggende bewegingen kunt doen.

Ook dit hulpmiddel neemt weer weinig ruimte in en is dus handig om thuis even snel te gebruiken.

Fitness bank

Een fitnessbank gebruik je bij dumbbell en/of barbell trainingen.

Dit bankje kun je in verschillende hoeken zetten, waardoor je de meest uiteenlopende oefeningen kunt uitvoeren.

Eigen lichaamsgewicht

Ook met het eigen lichaamsgewicht zijn er genoeg oefeningen te doen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan de push-ups, optrekken en ab crunches.

Doordat je geen materiaal nodig hebt, kun je deze bewegingen gemakkelijk thuis uitvoeren en ben je dus niet afhankelijk van een sportschool.

Fitness in Nederland zeer populair

Fitness is de laatste jaren een van de populairste manieren van sportuitoefening in Nederland geworden.

Miljoenen mensen doen inmiddels wekelijks aan deze manier van bewegen.

Fitnessen wordt door Nederlanders voornamelijk uitgeoefend in sportscholen, maar ook thuis en buiten trainen neemt aan populariteit toe.

Zittende levensstijl

Deze populariteit valt goed te verklaren door het feit dat er door de meeste mensen in Nederland te weinig bewogen wordt.

Er heerst hier een levensstijl waarbij men het grootste gedeelte van de dag zittend door brengt.

Het lichaam is niet gemaakt om heel de dag op een stoel te zitten, maar deze is gemaakt om te bewegen.

Het gevolg daarvan is dat obesitas ook in Nederland een steeds vaker voorkomend probleem is, net als in de Verenigde Staten.

Steeds meer mensen zijn zich van deze ongezonde levensstijl bewust en nemen het heft in eigen handen om hier wat aan te doen.

Schoonheid

Daarnaast is uiterlijk steeds belangrijker geworden in onze maatschappij.

Door onder andere de tv en de sociale media is er een schoonheidsideaal geschapen, waar steeds meer mensen van jong tot oud aan willen voldoen.

Mensen willen er dus jeugdig en mooi uit zien en dat ook blijven.

Druk schema

Tot slot hebben veel mensen een zeer druk dagelijks schema en sporten in groepsverband wordt steeds moeilijker.

Als de een tijd heeft, dan heeft de ander weer geen tijd en zo gaat het maar over en weer.

Fitness kun je alleen doen en op het tijdstip dat je het jouw uitkomt.

Personal training

Personal training is iets wat steeds populairder aan het worden is in Nederland.

Veel mensen weten niet waar zij moeten beginnen met fitnessen en een personal trainer kan hier dan goed bij helpen.

Zij geven privé les aan jou. Hierdoor kunnen zij al hun energie richten op jouw training. Dit zorgt voor een grote effectiviteit.

Er wordt een op maat gemaakt fitnessschema voor je gemaakt en zij gaan vervolgens samen met jou trainen.

De oefeningen worden uitgelegd en daarna voor gedaan.

Vervolgens wordt er door hen gekeken of jouw uitvoering van de oefeningen goed is en er wordt daar waar nodig is bijgestuurd.

Ook motiveert een personal trainer jou als je een keer minder zin hebt om te trainen.

Fitness apps

Sporten is de laatste jaren nog leuker en gemakkelijker geworden met de opkomst van de smartphone.

Er zijn namelijk de meest uiteenlopende apps om jouw fitnessen te ondersteunen.

Zo zijn er bijvoorbeeld apps die de juiste uitvoering van oefeningen in de sportschool laat zien.

Andere apps houden weer bij wat je die dag gegeten hebt en hoeveel calorieën dat in totaal zijn.

Myfitnesspal is een app die dit bijvoorbeeld voor je kan bijhouden.

Fitness trackers

Naast apps voor op de smartphone zijn er ook de zogenaamde fitness trackers.

Dit is een soort armband die allerlei informatie verzameld over jouw inspanningen.

Zo kan deze bijvoorbeeld tellen hoeveel stappen je gezet hebt en wat je gemiddelde hartslag was tijdens de training.

Erg handig dus als je wilt zien hoe goed je bezig geweest bent.

Fitness tips

Tot slot nog enkele fitness tips om je op weg te helpen:

  • Zorg altijd dat je voldoende gegeten hebt voor het trainen. Het lichaam heeft namelijk brandstof nodig om te bewegen.
  • Stel de apparaten altijd goed in op jouw afmetingen. Anders zet je onnodig veel druk op de gewrichten en kun je jezelf lelijk blesseren.
  • Stel jezelf doelen. Zo geef je jezelf een uitdaging waar je naartoe kunt werken. Je zal zo jouw doel ook sneller bereiken.
  • Varieer je trainingen om de 6-8 weken. Het lichaam raakt namelijk op den duur gewend aan dezelfde training. Verander je het schema iets, dan wordt het lichaam weer extra geprikkeld.
  • Heb geduld. Rome is ook niet in één dag gebouwd en zo is het met bewegen ook. Zie het als een marathon in plaats van als een sprint.

Tot slot

In dit artikel heb je een globaal overzicht gekregen van wat fitness precies inhoudt.

Wil je nog meer weten? Zoek dan op onze website naar jouw specifieke onderwerp.

Veel succes met het behalen van jouw doel!

Deel deze super informatie met je vrienden!