Wat te doen tegen spierpijn? 11 super tips!

Wat te doen tegen spierpijn

Wat te doen tegen spierpijn na het sporten? Dit is een vraag die je vaak hoort bij beginnende sporters.

Dat is niet zo vreemd, want spierpijn kan erg pijnlijk zijn en de gewone gang van zaken erg in de weg zitten.

In dit artikel vind je daarom tips om dit te verminderen.

Welke spieren geven het meeste ongemak?

Er is niks zo erg als spierpijn in de benen. Dit komt doordat je de beenspieren continu gebruikt bij het lopen.

Bij elke stap die je zet voel je dus weer die enorme spierpijn. Ook zijn de benen groot qua spiervolume, waardoor er veel pijn kan ontstaan.

Armen en borstspieren kunnen bijvoorbeeld veel beter uitrusten, omdat je deze niet continu gebruikt.

Spierpijn in de nek is ook een veel gehoorde klacht.

Dit heeft vaak te maken met de koude wind die op de nekspieren terecht komt. Deze spieren koelen dus snel af en daardoor worden deze stijf.

Pijn in de nek komt verder veel voor, omdat dit kleine spieren zijn die snel overbelast kunnen raken.

Tot slot is spierpijn in de kuiten een vaak voorkomende klacht. Dit hoor je vooral bij mensen die veel aan hardlopen doen.

De kuiten worden bij deze inspanning intensief gebruikt en krijgen heel wat klappen te verduren.

Tip 1: Zorg altijd voor een goede warming-up voor het sporten

Jouw lichaam moet voorbereid worden op de inspanning die je gaat leveren.

Een auto moet ook even warmdraaien voordat je deze vol op zijn staart kunt gaan trappen. Een lichaam is hier niet anders in.

Zo raken al de spieren goed doorbloed en worden zij leniger. Zo zijn zij beter bestand tegen de inspanningen die je gaat leveren.

Tip 2: Doe een cooling-down na het sporten

Een cooling-down is niets anders dan 5-10 minuten op zeer lage intensiteit cardio doen, zodat het bloed goed rondgepompt wordt door heel het lichaam.

Zo kunnen de afvalstoffen goed afgevoerd worden uit de spieren.

Tijdens het sporten bouwen er zich namelijk veel afvalstoffen op in het lichaam en dan met name in de spieren.

Een cooling-down zorgt ervoor dat je deze afvalstoffen grotendeels af kan voeren, waardoor deze zich niet op gaan hopen in het spierweefsel.

Dit geeft de volgende dag minder spierpijn.

Tip 3: Bouw het weer rustig op als je een tijdje niet bewogen hebt

Ga niet gelijk weer op het oude niveau tekeer. Het lichaam moet weer even wennen aan de inspanning.

Het lichaam gaat snel achteruit als je een paar weken niks gedaan hebt. Houd hier dus rekening mee.

Tip 4: Eet na het sporten goed

Je lichaam heeft veel brandstoffen verbruikt tijdens het bewegen. Deze moeten weer aangevuld worden.

Doe dit het liefst zo snel mogelijk na het trainen, dan kan het lichaam gelijk aan de slag met herstellen.

Vooral eiwitten en koolhydraten zijn belangrijk om na het sporten te eten.

Eiwitten helpen bij het herstel van de spieren en de koolhydraten heb je nodig om de energiebalans weer op peil te brengen in het lichaam.

Tip 5: Zorg voor een goede nachtrust

Het lichaam herstelt zich tijdens de slaap. Maak hier dus optimaal gebruik van.

Mensen hebben tegenwoordig de neiging om steeds minder te gaan slapen, maar het is juist extreem belangrijk om een goede nachtrust te hebben.

Topsporters weten dit. Zij wisselen hard trainen af met veel nachtrust.

Zo herstellen zij sneller en beter van hun zware inspanningen.

Tip 6: Neem een warme douche na het trainen

Dit zorgt ook weer voor een goede doorbloeding in het gehele lichaam en zo worden de afvalstoffen weer goed afgevoerd.

Tip 7: Doe aan actief herstel

Heb je de volgende dag toch spierpijn na het hardlopen of fitness, dan kun je met zeer lichte inspanningen de spieren gaan doorbloeden.

Dit heet actief herstel.

Doe dit echter met een zeer lage intensiteit, want jouw lichaam moet eigenlijk rusten.

Je moet hierbij denken aan 20% van het inspanningsniveau waarop je een normale training doet.

Je zult merken dat de spieren wat loskomen en dat deze minder stram gaan aanvoelen.

Tip 8: Ga in de sauna

Een sauna zorgt voor een zeer goede doorbloeding in het lichaam. Dit bevordert het herstel in de spieren en voorkomt hevige en erge spierpijn.

Daarnaast werkt het erg ontspannend en je voelt je weer vitaal na een bezoek aan de sauna.

Tip 9: Laat je masseren

Een massage kan veel verlichting geven bij erge spierpijn.

De spieren worden goed losgemaakt en het helpt ook weer bij de doorbloeding van het lichaam.

Je kunt ook aan zelfmassage doen als je geen zin hebt om naar de masseur te gaan.

Er zijn genoeg hulpmiddelen om dit zelf te kunnen doen.

Tip 10: Ga niet extreem over je grenzen heen

Je mag tijdens het sporten best eens de grens opzoeken, maar ga er niet extreem overheen.

Zo maak je alleen maar dingen kapot in plaats van dat je ze aan het opbouwen bent met trainen.

Daarnaast geeft flink over jouw grenzen gaan extreme spierpijn.

Tip 11: Crèmes en middeltjes

Er zijn allerlei crèmes en middeltjes op de markt die spierpijn kunnen verlichten.

Je kan bijvoorbeeld tijgerbalsem op de plekken smeren waar je last van hebt.

Tot slot

Als de pijn na enige tijd nog niet over is en al deze tips werken niet afdoende, neem dan even contact op met jouw huisarts.

Met dit artikel weet je nu wat te doen tegen spierpijn na fitness, hardlopen of een andere activiteit. Veel succes met het herstel!

Deel deze super informatie met je vrienden!