Trainen met spierpijn, verstandig of niet?

Kun je trainen met spierpijn?

Dat is een vraag die vele fitnessinstructeurs krijgen in de sportschool van enthousiaste sporters.

Mensen willen namelijk snel resultaat hebben en/of vinden het fantastisch om elke dag te fitnessen.

Fitness, bodybuilding en andere sporten kunnen namelijk erg verslavend werken.

Met spierpijn trainen niet verstandig

Over het algemeen is het niet verstandig om te gaan trainen wanneer je nog spierpijn hebt, omdat het lichaam met spierpijn eigenlijk aangeeft dat het aan het herstellen is en nog niet klaar is voor de volgende trainingsprikkel.

Spierpijn is dus een soort beveiligingsmechanisme van het lichaam om je ervoor te laten zorgen dat je de belaste spieren rust geeft.

Zo kan alles goed herstellen en ben je wanneer de pijn weg is er weer helemaal klaar voor om flink aan de slag te gaan.

Trainen met spierpijn na 48 uur

Wil je toch echt gaan trainen met spierpijn, dan kun je dit het beste doen 48 uur na de vorige training.

Het lichaam heeft dan in ieder geval al twee dagen kunnen herstellen van de vorige trainingsarbeid.

Zorg dan wel voor een extra goede warming-up om zo de spieren zeer goed te doorbloeden en klaar te maken voor de training.

Merk je tijdens de training dat het echt niet gaat en zijn je prestaties aanzienlijk minder dan normaal, stop dan gelijk.

Je bent dan niet klaar om het lichaam te belasten en als je doorgaat dan maak je meer kapot dan je lief is.

Leer daarom goed naar je eigen lichaam te luisteren.

Het lichaam geeft namelijk altijd signalen af van hoe het zich voelt. Leer daar als sporter dan ook goed naar te luisteren.

Door spierpijn heen trainen kun je best een enkele keer doen in geval van nood, maar maak er geen gewoonte van.

Moet je altijd spierpijn na trainen hebben om goed getraind te hebben?

Nee, spierpijn na trainen is geen goede indicatie van of je goed getraind hebt.

Je kunt een hele goede workout gehad hebben en de volgende dag toch geen spierpijn na trainen hebben.

Dit geld zeker voor ervaren sporters.

Gevorderde sporters zijn bijvoorbeeld veel beter getraind en de belastbaarheid van de spieren is bij hun veel groter, waardoor zij veel minder snel spierpijn krijgen dan een beginner.

Tot slot

In dit artikel heb je kunnen lezen of het verstandig is om met spierpijn trainen verstandig is.

Veel succes in de fitness!

Deel deze super informatie met je vrienden!