Trainen met spierpijn, verstandig of niet?

Kun je trainen met spierpijn?

Dat is een vraag die vele fitnessinstructeurs krijgen in de sportschool van enthousiaste sporters.

Mensen willen namelijk snel resultaat hebben en/of vinden het fantastisch om elke dag te fitnessen.

Fitness, bodybuilding en andere sporten kunnen namelijk erg verslavend werken.

Met spierpijn trainen niet verstandig

Over het algemeen is het niet verstandig om te gaan sporten wanneer je nog spierpijn hebt, omdat het lichaam met spierpijn eigenlijk aangeeft dat het aan het herstellen is en nog niet klaar is voor de volgende trainingsprikkel.

Spierpijn is dus een soort beveiligingsmechanisme van het lichaam om je ervoor te laten zorgen dat je de belaste spieren rust geeft.

Zo kan alles goed herstellen en ben je wanneer de pijn weg is er weer helemaal klaar voor om flink aan de slag te gaan.

Wil jij sneller herstellen?

Zorg dan voor een goed eetpatroon wat bestaat uit voldoende eiwitproducten om zo het herstel van de spieren optimaal te ondersteunen.

Probeer het Fitchef boek eens uit. Dit boekt bevat maar liefst 105 eiwitrijke recepten om fit te worden en sneller van jouw spierpijn af te zijn!

Trainen met spierpijn na 48 uur

Wil je toch echt gaan trainen met spierpijn, dan kun je dit het beste doen 48 uur na de vorige training.

Het lichaam heeft dan in ieder geval al twee dagen kunnen herstellen van de vorige trainingsarbeid.

Zorg dan wel voor een extra goede warming-up om zo de spieren zeer goed te doorbloeden en klaar te maken voor de training.

Merk je tijdens fitnessen met spierpijn dat het echt niet gaat en zijn je prestaties aanzienlijk minder dan normaal, stop dan gelijk.

Je bent dan niet klaar om het lichaam te belasten en als je doorgaat dan maak je meer kapot dan je lief is.

Leer daarom goed naar je eigen lichaam te luisteren.

Het lichaam geeft namelijk altijd signalen af van hoe het zich voelt. Leer daar als sporter dan ook goed naar te luisteren.

Door spierpijn heen trainen kun je best een enkele keer doen in geval van nood, maar maak er geen gewoonte van.

Wat te doen tegen spierpijn?

Als je dan toch wilt gaan trainen met spierpijn bodybuilding dan kun je middeltjes gebruiken die de spierpijn verzachten.

Je kan bijvoorbeeld tijgerbalsem op de plekken smeren waar je last van hebt.

Ben je daarnaast ook nog op zoek naar extra handige tips om sneller van jouw spierpijn af te komen? Lees dan snel deze pagina waar je handige adviezen kan vinden om sneller van jouw spierpijn af te komen.

Zo kun jij spoedig weer van jouw training gaan genieten en topprestaties leveren.

Er is namelijk niets zo vervelend als door spierpijn heen trainen, maar het niet kunnen door die vervelende ongemakken.

Fitnessen met spierpijn kan meestal met een split schema

Volg jij een fitnessschema wat op verschillende dagen andere spiergroepen benadrukt?

Dan is fitnessen met spierpijn meestal geen probleem. Als je bijvoorbeeld op maandag borst en triceps getraind hebt, dan kan je op dinsdag prima jouw rug en biceps trainen, ook al doen jouw borst en triceps zeer.

Je belast met een split schema namelijk steeds verschillende spiergroepen.

Ga echter niet fitnessen met spierpijn als je geblesseerd bent of wanneer je de vorige training veel te diep gegaan bent.

Zorg bovendien dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt om sneller te kunnen herstellen van jouw fitness schema spiermassa 3 of 4 dagen.

Dit kan jij bijvoorbeeld doen door na de trainingen een whey eiwitshake te nemen.

Zo krijg jij gelijk na de training de beste eiwitten binnen om direct te gaan herstellen en groeien.

Moet je altijd spierpijn na trainen hebben om goed getraind te hebben?

Nee, spierpijn na trainen is geen goede indicatie van of je goed getraind hebt.

Je kunt een hele goede workout gehad hebben en de volgende dag toch geen spierpijn na trainen hebben.

Dit geld zeker voor ervaren sporters.

Gevorderde sporters zijn bijvoorbeeld veel beter getraind en de belastbaarheid van de spieren is bij hun veel groter, waardoor zij veel minder snel spierpijn krijgen dan een beginner.

Bovendien hebben gevorderde sporters meestal een hogere pijngrens opgebouwd.

Trainen met spierpijn of fitnessen met spierpijn heeft hierdoor veel minder invloed op deze ervaren sporters.

Tot slot

In dit artikel heb je kunnen lezen of trainen met spierpijn verstandig is of niet.

Veel succes in de fitness!

Categorie├źn Blog