Kuiten trainen hardlopen

Kuiten trainen hardlopen

Kuiten trainen met hardlopen is een goede manier om deze spiergroep te stimuleren. Bij elke stap die je zet worden de kuitspieren namelijk zeer actief aangespannen.

Veel mensen hebben geen zin om naar de fitness te gaan en sporten liever buiten. Hardlopen of fietsen is dan een zeer goed alternatief voor sportschool oefeningen.

Tevens heb je voor rennen nauwelijks materiaal nodig om te kunnen beginnen. Het enige wat je nodig hebt zijn goede loopschoenen en ademende sportkleding.

Waarom kuiten trainen voor hardlopen?

Kuiten zijn erg belangrijk als je veel aan hardlopen doet, want bij elke aanraking met de grond komen er grote krachten op de kuitspieren te staan. Het is dan dus maar beter om deze goed getraind te hebben.

Je zult niet de eerste zijn die last krijgt van de onderbenen als je veel aan lopen doet. Dit is een van de meest voorkomende blessures onder renners.

Je kunt ze daarom maar beter zo sterk mogelijk maken, zodat de kuitspieren tegen een stootje kunnen.

Tevens word je sneller als je sterkere kuiten hebt. Jouw rondetijden gaan dus omlaag en wie wil dat nou niet?

Tot slot wordt het herstelvermogen van de spieren beter. Een getrainde spier herstelt sneller en je kunt dus eerder weer aan een volgende training beginnen.

Is hardlopen alleen genoeg om de kuitspieren te trainen?

Dit hangt puur af van wat je ambitie is. Gebruik je hardlopen alleen maar om in shape te blijven dan is rennen meer dan genoeg om de kuitspieren goed te trainen.

Ben je echter een fanatieke amateur of topsporter dan doe je er verstandig aan om de kuiten extra te trainen in de fitness of met oefeningen die je thuis kunt doen.

In de vorige 2 links vind je spierversterkende oefeningen en de bijbehorende schema's die ervoor zorgen dat de onderbenen extra kracht en spiermassa krijgen.

Sprintjes trekken

Een andere goede manier om de onderbenen extra te stimuleren is korte sprintjes trekken. De krachten die er dan op de benen komen zijn nog groter en dit zorgt weer voor een extra prikkel voor de spieren.

Dit is wel iets voor de wat gevorderde sporter. Ga dit dus niet doen als je een beginner bent.

Andere voordelen hardlopen

Een bijkomend voordeel van rennen is dat je veel vet gaat verbranden waardoor je dikke kuiten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Daar komen mooie slanke gespierde kuiten voor in de plaats.

Ook verbeterd je conditie enorm van rennen en ben je in het dagelijks leven dus veel minder snel buiten adem. Tevens voel je je mentaal en fysiek een stuk beter in jouw vel zitten.

Tot slot

Je ziet dus dat hardlopen een leuke en goede manier is om de kuiten en de rest van het lichaam te trainen. Veel succes met sporten en het behalen van jouw doel!

Deel deze super informatie met je vrienden!