De 5 beste hamstring oefeningen thuis en in de fitness speciaal voor jou uitgezocht!

Ben jij ook op zoek naar de beste hamstring oefeningen voor thuis en in de fitness?

Lees dit artikel dan snel verder, want wij geven jou gratis de meest effectieve oefeningen om de hamstrings optimaal te trainen.

Daarnaast vind je in dit artikel ook nog meerdere gratis schema's om de achterkant van jouw bovenbenen naar een absoluut topniveau te brengen.

Laten we gelijk beginnen!

Hamstring oefeningen fitness

De beste manier om de hamstring spieren optimaal te trainen is nog steeds in de sportschool.

Daar beschik je namelijk over de juiste machines en gewichten om de hamstrings zeer goed te kunnen trainen.

Thuis is het iets moeilijker om de hamstring te trainen, maar zeker niet onmogelijk zoals je verderop in dit artikel zult lezen.

De top 5 beste hamstring oefeningen in de fitness ziet er als volgt uit:

  1. Romanian deadlift
  2. Seated leg curls
  3. Lying leg curls
  4. Standing leg curls
  5. Dumbbell lunges

Daarnaast is de barbell squat op volledige diepte ook een zeer goede hamstring oefening.

Het probleem bij squats is echter dat niet iedereen de volledige diepte kan halen, omdat zij niet flexibel genoeg zijn.

Vooral in het onderste gedeelte van deze beweging worden de hamstrings namelijk zeer veel aangesproken.

In het bovenste gedeelte worden meer de quadriceps aangesproken.

Oefeningen hamstrings fitness schema

Een goed schema voor de sportschool ziet er als volgt uit:

Opmerkingen: neem 1-2 minuten rust tussen de sets.

Probeer elke training meer herhalingen te doen of het gewicht te verhogen. Zo blijven de spieren geprikkeld om te groeien.

De beste hamstring oefeningen thuis

Ook thuis zijn er genoeg leuke en effectieve oefeningen voor hamstrings uit te voeren.

Je doet er goed aan om een set dumbbells aan te schaffen.

Hiermee kun je namelijk op een goedkope manier de hamstrings en vele andere spiergroepen thuis effectief trainen.

Heb je geen dumbbells?

Geen enkel probleem, want dan kun je verderop in dit artikel een speciaal schema vinden met oefeningen voor hamstrings zonder gewichten.

De top 5 oefeningen hamstring versterken thuis ziet er als volgt uit:

  1. Dumbbell romanian deadlift
  2. Dumbbell lunges
  3. Dumbbell squats
  4. Dumbbell single leg romanian deadlift
  5. Single leg glute bridge

Hamstring oefeningen thuis schema met gewichten

Het thuis schema met dumbbells ziet er als volgt uit:

Opmerkingen: neem 1-2 minuten rust tussen de sets.

Probeer elke training meer herhalingen te doen of het gewicht te verhogen. Zo blijven de spieren geprikkeld om te groeien.

Hamstring oefeningen thuis schema zonder gewichten

Dit schema is speciaal voor mensen die niet beschikken over dumbbells:

Opmerkingen: neem 1-2 minuten rust tussen de sets.

Probeer elke training meer herhalingen te doen van deze hamstring versterkende oefeningen en/of de rust tussen de sets te verkorten.

Zo blijven de spieren geprikkeld om te groeien.

Hamstring oefeningen herstel

Train de hamstrings niet te vaak en te intensief, want deze spiergroep staat er om bekend om snel geblesseerd te raken.

Neem daarom minimaal 3-4 dagen rust tussen de volgende hamstrings training.

De hamstrings kun je daarnaast goed laten herstellen door deze op de dagen dat je niet traint goed te doorbloeden door bijvoorbeeld rustig 15-30 minuten te gaan wandelen.

Zo raken de benen goed doorbloed en kunnen de hamstrings prima herstellen.

Luister altijd goed naar jouw lichaam en ga een spier niet weer zwaar belasten als deze nog pijn doet en niet voldoende hersteld is van de vorige krachttraining.

Een van de belangrijkste eigenschappen die een sporter zichzelf aan kan leren is om goed naar zijn of haar lichaam te luisteren.

Dit voorkomt veel blessures en ellende.

Doe hamstring rekken oefeningen

Je doet er verstandig aan om de hamstrings regelmatig te rekken met oefeningen.

De hamstringspieren hebben namelijk snel de neiging om te verkorten, omdat de meeste mensen tegenwoordig een zittende levensstijl hebben.

Hierdoor raken de hamstrings snel verkort.

Hou deze spiergroep dan ook op lengte door speciale rekoefeningen voor de hamstrings te doen.

Hier kun je goede oefeningen hamstrings rekken vinden.

Tot slot

In dit artikel heb je de beste oefeningen hamstrings thuis en in de fitness kunnen lezen.

Ik hoop dat je veel gehad hebt aan de informatie op deze pagina.

Veel succes in de sportschool of thuis!

Deel deze super informatie met je vrienden!